Pojišťovny proplácejí vozíčkářům pouze vozíky s rychlostí do 6 km/h. Jde s tím něco dělat?

Vozíčkáři nemají díky zákonodárcům na růžích ustláno. Zdravotní pojišťovny neproplácí postiženým lidem elektrické vozíky, které jezdí rychleji než 6 km/h. Proč by měli mít rychlejší vozíčkáři smůlu? Je snad rychlost velmi pomalého běžce (7 km/h) nebezpečná? 

Vžijte se do role vozíčkáře. 

Vyrazí na nákup, nebo na výlet. Díky tomu, že potřeboval elektrický invalidní vozík uhradit pojišťovnou, má jeho vozík maximálku pouhých 6 km/h. Je to jako byste šli rychlejším tempem. 

Začne kapat. Rozprší se. Co uděláte? Rozeběhnete se a schováte se pod střechu. 

Co může udělat vozíčkář? 

Nic. 

Nemůže zrychlit. Nemůže rychle seskočit z elektrického vozíku a najít přístřeší. 

Zdá se vám to postavené na hlavu? Nám také. Ale zákon je zákon… 

 

Takto klidně může zákon fungovat v praxi

 

Vozíčkářům dotují pojišťovny pouze vozíky s maximální rychlostí 6 km/h

Pokud vozíčkář nemá dostatek prostředků na koupení elektrického invalidního vozíků, je odkázán na pomoc pojišťoven. 

To je sice fajn, ale co když chce rychlejší vozík? Co když ví, že 6 km/h je pro něj skutečně málo? A ono to je opravdu málo. 

“Většina uživatelů elektrických vozíků léta využívá maximální rychlosti vozíků nejčastěji mezi 8 až 10 km/h.”

Buď musí sáhnout do vlastní kapsy, žádat o peníze někde jinde, nebo má zkrátka smůlu. 

 

Doplatek vozíčkářů na silnější motor nebo další vybavení? Kdepak

I kdyby si vozíčkář našetřil peníze na rychlejší elektrický vozík, nebo další užitečné příslušenství, má smůlu. 

Pravidla mu nedovolí využít příspěvek pojišťovny a připlatit si. 

Pojišťovny totiž zavedly nová kritéria pro úhradu elektrických vozíků jako kompenzační pomůcky. Nemůžeme ale vše házet pouze na pojišťovny. 

vozickari

Invalidní vozík není kompenzační pomůckou, pokud je rychlejší než 6 km/h

Tato pravidla vychází ze starých, ale stále platných zákonů, které popisují, za jakých okolností lze vozidlo považovat za vozík resp. kompenzační pomůcku.

Nechceme vás tady umořit zákony. Proto jsme vybrali některé zásadní informace, které se vztahují k problému:

  • Osoba na vozíku je považována za chodce. Podle zákona má svá práva , povinnosti a pravidla, podle kterých se musí na komunikacích řídit (komunikací je chodník a veřejné prostory).
  • Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm. Nebo se pohybuje pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy.
  • Protože je vozíčkář považován za chodce, je invalidní vozík považovaný za kompenzační pomůcku. Proto může zdravotní pojišťovna proplatit náklady na jeho pořízení.
  • Elektrický vozík je považovaný za tzv. “zvláštní vozidlo”, když je:
    • Délka vozíku přesahuje 1 metr
    • Konstrukční rychlost převyšuje  6 km/h
    • Maximální přípustná hmotnost je vyšší než 450 kg.
  • Pro tato zvláštní vozidla (elektrické vozíky) je povinná homologace, registrace a dokonce i povinné ručení. 

 

První elektrické vozíky byly navrhovány především do domácností a na malé procházky. Dříve si nejspíš nikdo neuvědomoval, že i vozíčkáři chtějí vést aktivní život. 

Proto je třeba legislativu změnit a udělat v ní pořádek. 

 

Vozíčkáři silnější motory potřebují kvůli jízdním vlastnostem vozíku

Nejde o to, že by vozíčkáři potřebovali pálit po ulici 20 km rychlostí. Rychlost elektrického vozíku jde ruku v ruce s výkonem, který přispívá jízdním vlastnostem. 

Když se vozíčkář zasekne v prudkém kopci, rozjet se a pokračovat se slabým motorem není žádná legrace. 

 „Lidé na elektrických vozících, kteří si pořizují nový vozík, si nově nebudou moci „popoběhnout“. Např. když začne pršet, při přecházení silnice apod. Je to velký zásah do svobody našeho pohybu.“

Nebo například stačí, aby měl vozíčkář podhuštěné pneumatiky. Jakmile je vlhko nebo kluzko, na některých chodnících má problém otočit se

Další typickou situací je, když vozíčkář potřebuje přejet třeba obrubník. Slabý motor ho nechá s přehledem ve štychu. 

vozickari

Kudy vede cesta z průšvihu? Iniciativa antiBRZDA nebo svépomocí

Iniciativa antiBRZDA vyzvala 30. 7. 2018 ministra dopravy, aby ukončil perzekuci lidí na elektrických vozících. Poslala otevřený dopis, ve kterém vysvětluje potřebnost změny zákona č. 56/2001 Sb.

Jenže jistě tušíte, jak dlouho to bude ještě trvat… 

Druhou možností je obrátit se přímo na nás. 

 

Pokud řešíte pořízení invalidního vozíku přes pojišťovnu, ceny jsou obvykle uměle navýšeny

Proto u nás získáte vozíky i za 3x nižší ceny. 

Pomůžeme vám s výběrem invalidního vozíku nebo skútru>>

Kategorie: Všechny články